سرخط خبرها

مأموریت گل‌ها | داستان گل‌هایی که از سراسر کشور برای زیارت حضرت رضا (ع) می‌آیند

  • کد خبر: ۳۲۶۱۸
  • ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
مأموریت گل‌ها | داستان گل‌هایی که از سراسر کشور برای زیارت حضرت رضا (ع) می‌آیند
مأموریتی یک‌روزه برای گل‌ها. مأموریتی که آن‌ها را از دل خاک بیرون می‌کشد و راهی آسمان تابناک شمس‌الشموس می‌کند. مأموریتی به قصد زیارت و به نیت گره زدن عطر هزاران حاجتمند به حرم امام مهربانی‌ها. مأموریتی که تا ضریح و صحن و رواق‌هاست.
المیرا منشادی / به گزارش شهرآرانیوز، مأموریتی یک‌روزه برای گل‌ها. مأموریتی که آن‌ها را از دل خاک بیرون می‌کشد و راهی آسمان تابناک شمس‌الشموس می‌کند. مأموریتی به قصد زیارت و به نیت گره زدن عطر هزاران حاجتمند به حرم امام مهربانی‌ها. مأموریتی که تا ضریح و صحن و رواق‌هاست.
هرکدام از این گل‌ها هزاران حاجت را با خود به حرم می‌آورند. هزاران دعا و خواسته را با خود می‌آورند و حرم مطهر را غرق در عطر دل‌انگیز خود می‌کنند. از سراسر ایران می‌آیند؛ محلات، اصفهان، تهران، رامسر، کرج و....
در کنار تمام نذر‌هایی که در حرم مطهر مرسوم است، نذر گل برای ولادت حضرت رضا (ع) از آن نذر‌هایی است که با نزدیک شدن به روز میلاد منطقه ما را به تکه‌ای از بهشت تبدیل می‌کند. نذری که خیران و بانیان سراسر کشور گل‌هاشان را همراه با دل‌های گره‌زده به پنجره فولاد راهی صحن و سرای حرم یار می‌کنند.
به‌طور تقریبی هرسال روز ولادت حضرت بیش از ۴۰۰ هزار شاخه گل نذری به حرم مطهر تحویل داده می‌شود. گل‌هایی که به اعتقاد خیران و بانیان گل‌های بهشتی هستند که می‌آیند تا زینت و عطر خود را از حضرت رضا (ع) بگیرند.
کاشتن این گل‌ها، آوردنشان به مشهد و آراستنشان از آن کارهاست که باید دلت پی عشق آقا رفته باشد تا لایق انجام آن بشوی. امسال نیز حتی ویروس کرونا هم نتوانست مانع روانه شدن این گل‌ها به حرم امام رضا (ع) شود و این هفته به مناسبت ولادت امام مهربانی‌ها با هادی عبدالعلی، از اهالی شهرستان محلات به‌عنوان بانی کاشتن گل، ابوالفضل جنت علیپور به‌عنوان حامل این گل‌ها به حرم مطهر و حسین فرجی، گل‌آرای حرم مطهر، در روز ولادت به گفتگو می‌نشینیم تا از چگونگی کاشت، حمل و گل‌آرایی گل‌هایی که نذر کرده‌اند، برایمان بگویند.


نذر کردم خادم گل باشم و شدم
۲۳سال از عمرش را راننده ماشین سنگین است. او که اهل روستای تلارسر، یکی از روستا‌های دور رامسر است، چند سال پیش در یکی از سفرهایش زمزمه ۲ دوست درباره خدمت به امام رضا (ع) را می‌شنود. می‌گوید دلش پر زد به سمت گنبد و دسته‌های طلایی حرم.
داستان حمل گل‌های نذری از شمال از سوی ابوالفضل جنت‌علیپور داستانی شنیدنی و خواندنی است: دلت که بشکند، آقا خودش می‌آید سراغت. من هم وقتی که متوجه شدم برای خادمی آقا داشتن مدرک لیسانس لازم است، دلم خیلی شکست. خیلی اتفاقی چند روز بعد از شنیدن این حرف یک روز به من از حمل‌ونقل آستان قدس تماس گرفتند و خواستند که حامل گل‌های نذری مردم شمال به‌ویژه رامسر به حرم مطهر باشم. از من پرسیدند چقدر دستمزد می‌گیرم، گفتم دستمزد نمی‌گیرم، همین‌که آقا صدایم را شنید و من را لایق خادمی خود دانست، برایم کفایت می‌کند. بارم را تحویل دادم و وقتی به روستا بازگشتم، به همه مردم شهرم سپردم نوبت بعد اگر نیازی به راننده بود، من هستم، بدون دریافت کوچک‌ترین مبلغی. آن‌ها گفتند که نذرشان همین یک‌سال بوده است. همان‌جا بود که نذر کردم و خواستم که امام رضا (ع) اجازه بدهد هرسال حامل گل‌های حرمش باشم و الان ۷ سال است که این توفیق را دارم برای گل‌آرایی حرم امام رضا (ع) گل می‌آورم.


مردم را تشویق به نذر گل کردم
نذر گل از آن نذر‌هایی است که قدمت زیادی ندارد. به گفته بهنام، مدیر امور رفاه زائران آستان قدس، ۱۴ سال است که نذر گل در بین مردم جا افتاده است. در این مدت نیز بیش از ۹۰ درصد گل‌هایی که در شب و روز ولادت برای گل‌آرایی حرم مطهر استفاده می‌شود، نذر مردم است. در سال‌های ابتدایی تعداد شاخه گل‌هایی که مردم نذر می‌کردند و به حرم می‌رسید، اندک بود، اما از هفت‌هشت سال پیش تاکنون این نذر در بین مردم جا افتاده است. یکی از افرادی که این نذر را در بین مردم جا انداخت، علیپور بود. به گفته خودش تبلیغاتش را برای نذر گل از روستا و شهر‌های اطراف محل سکونتش آغاز کرد. از آن‌ها خواست به‌جای نذر کردن پول، گل نذر کنند تا در گل‌آرایی حرم مطهر هم سهمی داشته باشند.


گل تقدیم می‌کنم به نیت شفا و حاجت‌روایی
علیپور در ادامه صحبت‌هایش از نذر‌هایی می‌گوید که به هر گلبرگ در هنگام بارگیری گره می‌خورد: هرکسی به نیتی که دارد، گل نذر می‌کند. پدری برای شادی روح فرزند فوت‌کرده‌اش، دوستی برای شفای فرزندش که در کماست و پیرزنی با بچه‌ای به پشت، گلدان کوچکی را با دست لرزان همراهمان می‌کند. من حامل هرکدام از این خواسته‌ها و سلام‌ها و نذر‌ها به امام رضا (ع) هستم.
وی ادامه می‌دهد: آدم‌های زیادی با گریه زمان بارگیری این گل‌ها و حرکتم به سمت مشهد من را همراهی می‌کنند. هدیه روستای ما نسبت به دیگر مناطق خیلی کم است. اصلا امام رضا (ع) به این چند شاخه گل ما نیازی ندارد، ولی ما هم می‌خواهیم فقط سهم کوچکی در این کار داشته باشیم. ما به کسی که بخواهد خادم امام باشد، جواب رد نمی‌دهیم و از او استقبال می‌کنیم. گل و گیاه ارسالی یا از نوع کاشانه‌ای و شکوفه‌دار هستند، یا از نوع باغچه‌ای که همه را با گلدان استریلیزه، بسته‌بندی، آفت‌کشی و سم‌پاشی می‌کنیم. همیشه همراه من حدود ۲۵ نفر از جوانان محلی هستند و حتی رانندگان دیگر کامیون‌ها هم به کمک می‌آیند.
علیپور ادامه می‌دهد: از ماشین‌های سبک برای جمع‌آوری گل‌ها از شهر‌ها و از ماشین‌های سنگین برای حمل بار تا مشهد استفاده می‌شود. من هم، چون ماشین سنگین دارم، گل‌ها را تا خود حرم هدایت می‌کنم. همه معتقدیم سفر به مشهد سفر دل است و ما بار دل داریم. با پول نمی‌شود این همه عشق را محاسبه کرد.


ارسال گل برای حرم مطهر، زیره به کرمان فرستادن است
هادی عبدالعلی از آن دست گل‌کارانی است که در کنار صد‌ها گل‌کار دیگری که نذر گل دارند، ۱۰ سال است که از بین گل‌های گلخانه‌اش خوش‌آب‌ورنگ‌ترین‌هایشان را برای حرم مطهر رضوی می‌فرستد. او می‌گوید: ۱۰ سال است که به‌واسطه نذری که داشته ام، گل برای حرم می‌فرستم. برای این کار هم بهترین گل‌های گلخانه‌ام را انتخاب می‌کنم. اگرچه می‌دانم زیره به کرمان فرستادن است، اما دلم خوش است که من در شب و روز ولادت که در حرم مطهر نیستم، گل‌هایم هستند و پیام من را به حضرت می‌رسانند. محلات یکی از شهر‌هایی است که به گفته امین بهنام، مدیر امور رفاه زائران آستان قدس، بیشترین گل نذری را برای حرم مطهر می‌فرستد.
عبدالعلی در این‌باره می‌گوید: قبل‌تر بخشی از گلخانه‌ام همیشه به گل‌هایی که می‌خواستم برای حرم مطهر بفرستم، تعلق داشت، اما اکنون تمام گلخانه‌ام متعلق به گل‌های اهدایی به حرم مطهر است. به گلخانه من هرکسی نمی‌تواند وارد شود و هر عملی در گلخانه‌ام مجاز نیست. من گل‌هایم را لای پر رشد می‌دهم تا لایق حرم مطهر حضرت رضا (ع) باشند. در گلخانه‌ام قرآن خوانده می‌شود و مراسم‌های خاص مذهبی انجام می‌دهم. هروقت دلم می‌گیرد، به این گلخانه می‌روم و گل‌ها را نگاه می‌کنم و با آن‌ها درددل می‌کنم. می‌دانم درددل‌ها و خواسته‌هایم همراه با این گل‌ها به گوش حضرت می‌رسد.


رکورد اهدای ۲۵۰۰ گلدان گل برای ولادت
گلدان‌هایی هم که عبدالعلی برای حرم مطهر می‌فرستد، معروف است. بیشترین گل‌هایی که از محلات می‌آید، متعلق به هادی عبدالعلی است. از او درباره اینکه چند گلدان و شاخه گل برای حرم مطهر نذر دارد، می‌پرسم. می‌گوید: نذر من عدد مشخصی نیست. هرسال بسته به آنکه چه تعداد گلدان و شاخه گل خوب و مرغوب در گلخانه داشته باشم، می‌فرستم. در سال‌های اول بخش زیادی از گل‌ها و گلدان‌هایم را می‌فرستادم، اما هرسال گل‌ها رونق و رشد خوبی داشتند و هرسال تعداد ارسال این گل‌ها و گلدان‌ها هم بیشتر شد. او امسال بیش از ۲۵۰۰ شاخه گل و گلدان برای شب و روز ولادت حضرت رضا (ع) به مشهد ارسال کرده است: هر سال بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار شاخه گل و گلدان از محلات برای حرم مطهر ارسال می‌شود. امسال من به‌تن‌هایی ۲۵۰۰ شاخه گل و گلدان به مشهد ارسال کرده‌ام تا روز ولادت در صحن‌ها و رواق‌ها استفاده شود.


به حق حضرت رضا (ع) خدا عاقبتم را به خیر کند‌
می‌خواهد عاقبتش در آن دنیا همانند عطر گل‌هایی که برای حرم مطهر می‌فرستد زیبا و دلنواز باشد. تنها خواسته‌اش همین است. می‌گوید: خواسته دنیوی ندارم. خواسته‌های دنیوی‌ام را خواسته یا نخواسته، کم یا زیاد، خدا خودش به من داده است. همراه با هر بذری و گلدانی که می‌کارم، تنها خواسته و دعایم این است که خدا به حق حضرت رضا (ع) عاقبتم را به خیر کند.


۷ سال پیش اذن گل‌آرایی را از حضرت گرفتیم
۷ سال می‌شود که به گفته خودش، آقا اذن گل‌آرایی حرمش را به او و گروه سی‌نفره اش داده است. قبل از آن، یعنی از حدود سال ۸۴، گل‌آرایی هیئت‌ها و مساجد محوری تهران را بر عهده داشته است.
حسین فرجی هرسال همراه با گروهش راهی مشهد می‌شود تا علاوه بر آوردن شاخه گل‌های زینتی و رنگارنگ، جای‌جای حرم مطهر را با این گل‌ها بیاراید: جرقه این کار در حرم امام رضا (ع) زده شد. ۱۵ سال پیش در حرم نشسته بودم و از آقا امام رضا (ع) خواستم که یک روز هم من بتوانم ۶ گوشه ضریح حرم امام حسین (ع) در کربلا را گل‌آرایی کنم. یک ماه بعد در تهران این موضوع را با یکی از دوستانم مطرح کردم و او گفت که هماهنگی‌های لازم را برای این کار انجام خواهد داد. ما در شعبان سال ۸۴ برای اولین‌بار به مناسبت اعیاد شعبانیه راهی کربلا شدیم و حرم امام حسین (ع) و حضرت را گل‌آرایی کردیم و در همان سال هم برای عید غدیر موفق به گل‌آرایی حرم امیرالمؤمنین (ع) شدیم. ۴ سال اعیاد مختلف در عراق یک حرم را گل‌آرایی می‌کردیم. حدود ۱۵ سالی می‌شود که به‌صورت گروهی این کار را شروع کرده‌ایم. از حرم امیرالمؤمنین (ع)، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، کاظمین و سامرا بگیرید تا حرم حر ریاحی، حرم قاسم‌بن‌موسای کاظم در شهر حله و حرم بنت امام حسن مجتبی (ع). ۷ پیش، یعنی سال ۹۲ قرار شد ۲۰۰ هزار شاخه گل طبیعی را از تهران به مشهد بیاوریم و حرم مطهر را گل‌آرایی کنیم. هماهنگی‌های لازم را در آستان قدس رضوی انجام دادیم و مسئولان آستان قدس به ما اعتماد کردند و گل‌آرایی حرم را به ما سپردند. امسال هفتمین سالی است که این کار را در مشهد انجام می‌دهیم. نمی‌توانم بگویم این کار فقط نذر شخصی من است. زیرا بحث گل‌آرایی حرم مطهر را گروهی شروع کردیم و گروهی هم انجام می‌دهیم.


گل‌های اهدایی برای گل‌آرایی
وی ادامه می‌دهد: این گل‌ها همگی اهدایی تولیدکنندگان گل و گیاه کشور ایران است. تولید‌کنندگان مختلف هرسال ۱۰۰۰ گل برای گل‌آرایی حرم اهدا می‌کنند. از اصفهان، شیراز، محلات، پاکدشت، ورامین و کرمانشاه برای حرم گل ارسال می‌شود و ما آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنیم و با تریلی به مشهد منتقل می‌کنیم. همکاران ما نزدیک به ۳ روز بسته‌بندی گل‌ها را انجام می‌دهند و در شب تولد صحن انقلاب، صحن جمهوری اسلامی و صحن گوهرشاد گل‌آرایی می‌شود. روز ولادت نیز ضریح مطهر گل‌آرایی می‌شود.


هنگام گل‌آرایی سلام‌ها را به آقا می‌رسانم
فرجی می‌گوید: زمانی که در حرم مطهر در حال گل‌آرایی هستم، التماس دعا و سلام‌هایی را که از دوست و آشنا با خود به مشهد آورده‌ام تا به آقا بدهم، به یاد می‌آورم و برای همه دعا می‌کنم. امیدواریم حاجت تمام تولیدکنندگانی که در این مسیر ما را یاری کرده‌اند، برآورده شود. زیرا به هر یک از این شاخه‌گل‌هایی که به حرم امام رضا (ع) می‌رسد، حاجت‌های زیادی گره خورده است و منتظرند جوابشان را از امام بزرگوار بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->